Изгубен или повреден багаж – какви са правата ви?

Знаехте ли, че цели 9 от всеки 100 хиляди багажа при самолетни пътувания по света се губят? Добрата новина е, че от тях 95% намират своите собственици обратно, често със закъснение след полета.

Какви да направим, ако багажът не пристигне заедно с нас на летището?

След като пристигнете, се обърнете възможно най-скоро към служба „Рекламация и багажи“ на летището или към офиса на авиокомпанията, с която сте летели. Подайте жалба за липсващия багаж, по която ще се изготви протокол. След това летището в продължение на 5 дни търси багажа ви чрез международна електронна система за проследяване. Ако търсенето не даде резултат, с него се заема авиокомпанията, която е оперирала полета ви.

Кога багажът ви се смята за изгубен?

Авиокомпанията има 21 дни да проучи къде се намира забавеният багаж. Ако, след изтичането на този срок, багажът все още не е намерен, той се обявява за изгубен и авиокомпанията дължи обезщетение на собственика. Имате право да изискате обезщетението си до 2 години след датата на пътуване. Въпросът за отговорността на авиокомпаниите към превозването на багаж се урежда от разпоредбите на Конвенцията от Монреал.

Какъв е размерът на обезщетението при повреден или изгубен багаж?

Максималният размер на обезщетение за загубен или повреден на багаж е 1000 СПТ (специални права на тираж) – международна безкасова валута. Тази сума съответства на приблизително 1100 евро. Размерът на обезщетението от страна на авиокомпанията за изгубен или повреден багаж, може да бъде по-малък от горепосочената сума, в случай че багажът не е пакетиран правилно или ако съдържа непозволени за транспортиране елементи. Авиокомпаниите обикновено не носят отговорност за щети или загуба на предмети с висока стойност, ако последните не са били декларирани и/или опаковани правилно за транспортиране.

Мога ли да си възстановя сумата за разходи, които съм направил, в следствие на загубения багаж?

Възстановяване на разходи, възникнали от направени непредвидени плащания, вследствие на закъснял багаж, се осъществява до 21 дни след получаване на багажа. За тази цел трябва да запазите всички касови бележки и фактури, които да докажат какви разходи сте направили в следствие на забавянето на вашия багаж. Такива разходи могат да включват купуване на тоалетни принадлежности, дрехи и други консумативи, от които пътникът се нуждае по време на пътуването си.

loading...

Be the first to comment

Leave a Reply

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван


*