Нарушения на денонощния ритъм на организма

Пътуването със самолет през различни часови пояси скъсява (посока изток) или удължава (посока запад) денонощието. Това разстройва нормалния цикъл сън-бодърстване и хормоналните рутми на организма и причинява отпадналост, обезводняване и други проблеми.

По време на денонощието много физиологични параметри (например яснота на съзнанието, телесна температура, сексуално желание и сънливост) се изменят според биоритмите на организма. Те са в синхрон с фактори от околната среда (време, температура и степен на естествена осветеност). Хормоналната активност, отговорна за биоритмите се контролира от хипоталамуса, хипофизата и епифизата в главния мозък. Епифизната жлеза например реагира на степента на осветеност чрез производството на хормона мелатонин. Той се увеличава с настъпването на мрака и се прекратява към зазоряване. Нивото на мелатонина в човешкия организъм определя готовността му за сън. При продължителен полет биоритмите се нарушават и се появява умора. Симптомите са подобни на тези при махмурлук: отпадналост, сънливост през деня и проблеми със съня през нощта. Паметта и концентрацията също са засегнати. Полетът на изток обикновено предизвиква по-голяма умора, отколкото този в западна посока.

Летенето със самолет води и до други проблеми. Вдишването на сух въздух от вентилационната система причинява обезводняване, суха кожа, главоболие и инфекции. Дългото седене на едно място е причина за подуване на ходилата и глезените, и повишава риска от появата на тромби във вените на краката. Някои хора страдат ли от стрес, поради страха си от летене.

Профилактика
Преди полета:

  • наспете се добре последните дни преди полета, за да не тръгнете предварително уморени;
  • ако летите на изток, за да свикнете с новото време няколко вечери си лягайте един-два часа по-рано от обикновено;
  • ако ще пътувате на запад, си лягайте един два- часа по-късно от обикновено;

По време на полета:

  • Още щом се качите на борда на самолета, нагласете часовника си спрямо новото часово време. По време на полета започнете да приспособявате биологичния си ритъм към него, за да улесните организма след кацането.
  • Пазете се от обезводняване: поемайте много вода и безалкохолни напитки. Избягвайте алкохола и кофеина, които съдействат за отделянето на течности, както и газираните напитки, причиняващи подуване на корема.
  • Храната също влияе на състоянието ви след полета. Не се препоръчва консумацията на нетрадиционни за вас ястия. Освен това, за да не се почувствате изведнъж гладни, се заредете с плодове.
  • Разхождайте се по 5-10 минути на всеки два часа. Така ще предпазите глезените и ходилата си от подуване и ще снижите риска от тромбофлебит. Честото напрягане на прасците и други упражнения за краката също помагат.
  • Не кръстосвайте крака, докато седите, така се стига до отоци в глезените.
  • Ускорете идването на съня чрез двигателни упражнения и последователно отпускане на мускулите.
  • Свалете напрежението като масажирате врата и раменете си или напръскате носна кърпичка с няколко капки лавандулово или гераниево масло и вдишате аромата.

За да се предпазите от проблеми
Ако пристигнете през деня:

  • Излезте незабавно навън и останете там поне един час. Излагането на ярка дневна светлина помага на биологичния часовник да се пренастрои.
  • Опитайте се да останете будни. Ако не сте в състояние, дремнете, но за кратко. Легнете си според местното време.
  • Ако се наложи, изпълнявайте различни упражнения, за да останете будни.

Ако пристигнете през нощта:

  • Легнете си в нормален час, дори да не ви се спи. Ако сънят не идва, опитайте да практикувате последователно отпускане на мускулите.
  • За да успеете да заспите навреме, добавете към водата за вана няколко капки отпускащо етерично масло, например лавандулово или гераниево.
loading...

Be the first to comment

Leave a Reply

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван


*